Hogy
ha a Google térképen a Földünket megnézzük éjszakai módban az interneten, akkor
elénk tárul a sok-sok fénypont, amelyek jelzik a nagy városok fényözönét. Minél
fejlettebb, gazdagabb egy ország, annál inkább fényárban úszik. Olyan ország is
van ezen a térképen, amelyet teljes sötétség borít. Vajon az a világosság, amit
Krisztus hozott el a saját személyében, élete példájában, tanításában és
végtelen értékű golgotai áldozatában, az a világosság mennyire képes „világítani”
ezen a Földön?
János
evangéliuma tanúságot tesz arról, hogy Krisztusban élet volt, és ez az „élet
volt az emberek világossága” (Jn 1,4). De milyen élet volt Krisztusban,
amely a világ erkölcsi sötétségében világítani tudott? Nem elegendő annyival
válaszolnunk, hogy önmagában való élete volt, mert az Atya megadta neki. Az sem
elegendő, ha azt válaszoljuk, hogy Jézus az élet teljességét hozta el nekünk,
és örök életet tud adni azoknak, akik hisznek benne és engednek az ő igéinek.
Ezekkel a válaszokkal nem tudjuk megérteni ezt a világosságot, amely „eljött
már ebbe a világba”, és amely az evangélium szerint „minden embert
megvilágosít” (Jn 1,9). Előbb vessünk egy pillantást arra, hogy milyen módon
képes minden embert megvilágosítani? Mindenekelőtt a teremtett világ szépsége
és rendjének törvényei által, amelyeket szemlélve a láthatatlan teremtő
felismerhető (Róm 1,20). Ezenkívül minden embert megvilágosít a Szentlélek által,
amint a lelkiismeretünk szavában tetten érhetjük ennek a jeleit, amikor
figyelmeztet, vagy elmarasztal. Ez a szélesebb mezője annak, hogy az Isten
milyen módon világosít meg minden embert, amelyben mindenkor Krisztusé a
közvetítő szerep.
Az
igazi világosság azonban maga Jézus Krisztus és az ő igéje, amelyet ha valaki
követ, akkor nem jár sötétségben, hanem övé lesz az életnek a világossága (Jn
8,12). Követni csak azt lehet, amit felismertünk, megértettünk, értékelünk és a
szívünkbe fogadtunk. Jézus életének a példája már önmagában akkora világosság,
hogy ha ő egyetlen csodát sem tett volna, akkor is fel kellene ismernünk, hogy
Ő az Isten Fia! Mire gondolok? Arra például, hogy hogyan viszonyult a
bűnösökhöz: Krisztus gyűlölte a bűnt, ami Isten törvényének az áthágása
(1Jn 3,4), de a halál erejénél is jobban szerette a bűnöst. Azzal vádolták a
farizeusok, hogy „bűnösöket fogad magához és velük együtt eszik”. Ez valóban így volt, Mátéval az egykori
megvetett vámossal és annak barátaival asztalhoz telepedett, de nem azért, hogy
azonosuljon velük a trágár, kétértelmű beszélgetésekben vagy a mértéktelen
lakmározásban és ivászatban, hanem, mint olyan orvos, aki szelíd lelkületével
és szerető elfogadásával gyógyítja a bűnbetegségben megkötözött embereket.
Tanította őket és az élet igéit mondta el nekik. A házasságtörésen ért asszonyt
sem ítélte el, de hozzá tette: „menj, és többé ne vétkezzél” (Jn 8,10-11). A
megbocsátás tehát nem menlevél a bűnre. Krisztus annyira szerette a bűnös
embert, hogy érte önmagát áldozatul adta, hogy aki benne hisz el ne vesszen,
hanem örök élete legyen (Jn 3,16); de a bűnnel, az önzéssel, a hazugsággal, a
képmutatással közösséget sosem vállalt, azokra a szíve sosem hajlott, pedig a
bűntől megfertőzött emberi természetünket vette magára, hogy megmutassa, hogy a
hit és az imádság ereje által minden pillanatban lehet győzni a kísértő és a
kísértés fölött.
Abban
is világosság van, hogy Jézus hogyan viszonyult a tanítványaihoz. Sokáig
türelemmel hordozta a hitetlenségüket és emberi hibáikat. Gyakran elvonult
velük magányos helyre, hogy velük legyen és taníthassa őket. Külön is
foglalkozott Péterrel, Jánossal és Jakabbal, több csodát és jelet a szemük
láttára vitt véghez. Figyelmeztette és kérlelte őket, hogy virrasszanak és
imádkozzanak, mert tudta, hogy hamarosan nagy megpróbáltatásban lesz részük, és
ha nem így tesznek, akkor hitben gyengének bizonyulnak, és meg fogják tagadni
és el fogják hagyni őt. A tanítványok pedig nem értették, hogy milyen baj
lehet, hogy ha egyszer Jézus velük van. Nem akarták megérteni, hogy a Megváltó
élete feláldozása árán fogja őket megszabadítani a bűntől és az örök haláltól,
és ez a helyzet meg fogja rendíteni őket. Meg fogja rendíteni, mert senki sem
ilyen messiást várt a zsidók közül, és ha más nép lett volna helyettük, az a
nép is hasonlóan gondolkodott volna. A népeknek minden időben vezér kell, aki
egységbe kovácsolja a nemzetet és naggyá, hatalmassá teszi őket. Az emberek
becsvágya és nemzeti öntudata hatalmas és bölcs vezért kíván, aki ha kell, oda
tud csapni az elnyomó vagy betolakodó ellenségnek; az Isten szelíd lelkű
áldozatai bárányára akkor is és ma is csak igen kevesen figyelnek. Pedig Ő az
Istennek ama a Báránya, aki elveszi a világ bűneit (Jn 1,29). Önmagában már ez
a tény hatalmas világosságot gyújt azokban, akik Krisztusra néznek. Van egy
szeplőtlen, bűntelen áldozati bárány, akiről ezt a próféták már évszázadokkal
korábban megírták, akit a zsidók az áldozati rendszerükben szemlélhettek, aki
magára veszi minden ember törvényszegését és érte a kárhozat halálát elszenvedi
(Róm 6,23; Jel 2,11); eközben senkit sem ítél el, nem jön indulatba, nem is
sajnáltatja magát, hanem a bűnösökért imádkozik, a gyilkosainak megbocsát, a
kereszten az édesanyjáról gondoskodik és a jobbján lévő gonosztevőnek megígéri
az örök életet.
Bizony
így van ez, csak az nem akarja látni ezt a világosságot, aki nem hajlandó rá.
Egy pogány római százados, aki azt sem tudta, hogy kicsoda a zsidók Istene,
felismerte a kereszten meghaló Jézusban az Isten Fiát. Ezzel szemben a főpapok
és az írástudók, akik ismerték az Ószövetségi jövendöléseket a messiásról, nem
ismerték fel őt, mert nem akarták felismerni. Azért nem ismerték fel, mert szándékaikban
és a tetteikben gonoszak voltak. „Ez pedig az ítélet, hogy a világosság e
világra jött, és az emberek inkább szerették a sötétséget, mint a világosságot,
mert az ő cselekedeteik gonoszak voltak.” (Jn 3,19)
Hogyan
viszonyult Jézus az írástudókhoz és a farizeusokhoz? Azok többsége kezdettől fogva
elvetette őt, mert irigyek és féltékenyek voltak rá, és mert gyűlölték őt.
Krisztus tiszta, bűntelen élete megfedte őket, akik ahelyett, hogy hozzá mentek
volna és befogadták volna szavait, inkább azon voltak, hogy a megváltóba belekössenek
és el tegyék őt láb alól. Jézus hozzájuk való viszonyulása is világosságot
hordoz a számunkra. Az elején még nem leplezte le és nem szégyenítette meg
őket, hanem példázatokkal küzdött értük; például a gonosz szőlőmunkások
példázatában magukra ismerhettek a könyörtelen munkásokban, még sem tértek meg.
Abban is világosság van, hogy Krisztus viszont óvta a tanítványokat a
farizeusok kovászától, ami a képmutatás, hogy nehogy az emberek előtt akarjanak
vallásosaknak látszani. Végül pedig, amikor az írástudók teljesen
megkeményedtek a bűnben és már értük semmit sem tehetett, csak akkor mondott fölöttük
ítéletet. Mi sohasem ítélkezhetünk mások fölött, de Ő megtehette, mert az
ítéletet az Atya egészen a Fiúra bízta. Jézus szomorúan és fájdalmasan mondta
nekik: „ti nem akartok hozzám jönni, hogy életetek legyen” (Jn 5,40), és „ha
nem hiszitek, hogy én vagyok, meghaltok bűneitekben” (Jn 8,24.21). Jézus
annyira alázatos volt, hogy ki sem mondta nekik, hogy ő a messiás, csak amikor
a Főtanács előtt elfogva állt, pedig a szemükbe mondhatta volna, hogy „majd
eljön az idő, amikor meglakoltok azért a sok gazságért, amit velem és a
kicsinyekkel műveltetek”, de Krisztus inkább méltósággal és türelemmel viselte
el, hogy belőle gúnyt űzzenek, és eközben nem fenyegetőzött. Ennek a
magatartásnak is világítania kellene sokak szívében, ahogyan erről Péter
apostol írt az első levelében: „… ha jót cselekedve és mégis szeretettel
tűrtök, ez kedves dolog Istennél. Mert erre vagytok elhívva, hiszen Krisztus is
szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek.
Aki bűnt nem cselekedett, sem szájában álnokság nem találtatott, aki
szidalmaztatván viszont nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött, hanem
hagyta az igazságosan ítélőre.” (1Pt 2,20-23)
Jézusnak
minden szava, tette, helyettes áldozata és feltámadása hatalmas világosság a
posztmodern korban élő emberek számára is. Márpedig ha létezik ez az önzetlen
és önfeláldozó szeretet és szolgálat, amit Krisztus bemutatott, akkor az az
életminőség, amit élünk, az nem más, mint ami megmaradt még nekünk ebből a bűntől
lepusztított életünkből, és amit itt „elszopogatunk” néhány év, vagy évtized
alatt. Mi a vegetálást, a betegséggel és nyomorúsággal teli életet gondoljuk
életnek, ez is az, mert egykor Istentől kaptuk, de az élet teljessége
Krisztusnál van, sőt Jézus maga az Élet. Így szól ma hozzád is: „Én vagyok az
út az igazság és az élet, senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam.” (Jn
14,6) „Én vagyok a világ világossága, aki engem követ, nem járhat sötétségben,
hanem övé lesz az élet világossága.” (Jn 8,12) Milyen jó, hogy olyan Istenünk
van, aki mindent megtett és ezután is meg fog tenni, hogy a valóban Krisztushívők,
- és nem csak annak látszók – egyénileg, és mint hívő közösség is megkaphassák
ezt a mennyei világosságot, hogy azt bemutassák ennek a világnak. Jézusnak ez
volt a vágya és most is az, hogy tanítványainak elmondhassa: „ti vagytok a
világ világossága, a hegyre épült várost nem lehet elrejteni.”(Mt 5,14). Ezért
„úgy világítson a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a jó
cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.” (Mt 5,16)
Amikor
valaki az Úr lelkének erejével megtanulja fékezni az indulatát, vagy amikor legyőzi
magában az irigységet, vagy amikor szövetségre lép szemeivel, hogy fiatal
lányra vággyal nem tekint (Jób 31,1), vagy amikor valaki meglátogatja a beteget
és netán még ki is takarít nála, vagy összevágja egy tehetetlen idős néninek a
tüzelőjét, olyankor az ember a világ világossága lett (Mt 5,14-16), mert mások
számára is helyes példát mutat. Ezzel a példájával Krisztusra irányítja a
figyelmet, hogy ezt tőle tanulta, hogy általa mindez lehetséges, és hogy csak
így érdemes élni. Bizony szeretetre és szolgálatra lettünk megváltva, nem pedig
arra, hogy a saját tetszésünket és kényelmünket keressük. Szerető Istenünk
jóvoltából bibliai jövendölés szól arról, hogy lesz a közeljövőben a hívőknek
egy olyan csoportja minden nemzetből, nyelvből és ágazatból, akik a Krisztuskövetésük
során olyan erkölcsi magaslatra és egymás iránti szeretetre fognak eljutni,
amely a világ önzéssel fertőzött sötétségében nagy világosságot fog gyújtani
sokak számára: „Kelj fel és add ki világosságod, mert eljött világosságod
ideje, és az Úr dicsősége rajtad feltámadt. Mert íme, sötétség borítja a földet
és éjszaka a népeket, de rajtad feltámad az Úr, és dicsősége rajtad meglátszik.”
(Ézs /Iz 60,1-2) Amikor az Úrnak a dicsősége, az ő tiszta, szelíd, alázatos és
derűs jelleme meg fog látszani a Krisztusban hívőkön, akkor sokan a Krisztus
második eljövetelét várók soraihoz csatlakoznak, ekkor fogják elválasztani a
gyülekezetekben a búzát a konkolytól.
A pusztámból.
Pongrácz
Róbert;
2018. február 2.
https://szentirascom.blogspot.com/2018/02/hogyan-ertsuk-azt-hogy-jezus-vilag.html
2018. február 2.
https://szentirascom.blogspot.com/2018/02/hogyan-ertsuk-azt-hogy-jezus-vilag.html
Felhasznált irodalom:
1. Szent Biblia, ford. Károli Gáspár,
kiadja a Boldog Élet Alapítvány, Budapest, 2002;
2. Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi
Szentírás, Rózsa Huba, Szent István Társulat az Apostoli Szentszék Kiadója,
Budapest, 2005.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése