2024. június 23., vasárnap

Ellen Niit: Azt hittem...

 


Dr. Reisinger János irodalomtörténész előadásában,
néhány gondolat kíséretében a vers meghallgatható:

https://www.youtube.com/watch?v=Fxvch1szLyo

ELLEN NIIT: AZT HITTEM...

Én azt hittem, hogy mindig kék,

ragyogó tükör a tenger,
s hogy rejtett aranyszemecskék
kincsével tele az ember.

Hogy járva a tengert, szembe kell
szállni merészen a széllel,
s akkor a hajós csodákra lel,
az idő nagy titkokat érlel.

Szálltam hát, Végtelen, feléd:
hullámok pörölye paskolt.
Ég s víz határa s a tengerfenék
derengett: messzi, deres folt.

S akkor megtudtam, hogy csak néha,
nagyritkán kék a tenger,
és hogy üres és szürke, még ha
csillog is sokszor, az ember.

Láttam földet, hol nincs tó, se folyó-
por és rög, semmi más:
nincs aranyszem a porban, melyből ott
gyúrják az ember fiát.

De tudtam: Nincs szebb feladat,
mint vágyva előre törni:
keresni, kutatni, hol rejlik a mag,
s szeretni, és gyűlölni.

És látni, hogy néha szürke homályon,
átragyog kéken a tenger,
s tudni: tisztább öröm nincs a világon
mint az, ha ember az ember.

Ellen Niit (1928-2016),  észt gyermekíró, költő és műfordító volt. Élete során több mint
negyven prózai és verses könyvet írt gyerekeknek. Emellett számos prózai és verses
gyűjteményt írt felnőtteknek. Munkáit tizennyolc nyelvre lefordították.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése