Évek óta idegenkedem attól, hogy az esztendő végén a szokványos
BÚÉK-kal
emlékezzem
meg kedves rokonaimról és jó barátaimról. Valahogy egyre hamisabban
cseng a
„boldog új évet”, hiszen én, aki az üdvözletet küldöm, és
az is, aki
kapja, tudjuk, hogy irreális ez a kívánság komorodó világunkban, korunkban.
Maga a
megemlékezés, persze, jólesik – küldeni is, kapni is –, függetlenül a
jókívánság
valószínűtlenségétől.
Kerestem olyan irodalmi
idézetet, amely költői megfogalmazású „gondolatesszenciaként”
szól arról, hogy mit
kívánhat az ember ma – reálisan és bátorítóan – szeretteinek és barátainak
az
újévre. Végül egy bibliai igét találtam ilyennek:
„[Az
igaz ember] semmi rossz hírtől nem fél, szíve erős,
az
Örökkévalóban2 bizakodó.” (Zsoltár
112,7)
Újévi
jókívánságom tehát az, hogy bárcsak mindannyian „erős szívet” szereznénk,
és
ennek folytán semmi rossz hír ne félemlítene meg, ne törné le bizakodásunkat,
ne
oltaná ki a jóért való szüntelen fáradozásunkat!
Sajnos realitás, hogy
rossz hírre, rossz hírekre számíthatunk az új esztendőben.
Az elmúlt, 2017-es évben
olyan szalagcímek jelentek meg újságokban, amelyekkel a második világháború,
sőt a hidegháború befejezése óta nemigen találkoztunk.
Idézek közülük: „Kitörhet
a világháború…? – tovább tart a háborús pszichózis fokozása.”
„A
több mint negyed századdal ezelőtt véget ért hidegháború óta nem rendezett a
mostaniakhoz hasonló nagyságú hadgyakorlatot a NATO, illetve Oroszország.
Elemzők szerint egyre nagyobb a veszélye az incidensek bekövetkeztének.”
Világszerte jellemző a
nacionalizmusok feléledése. Az amerikai elnök mondása, miszerint „nemzetközi
közösségek nincsenek, csak egymással küzdő nemzetek”, szinte
úgy hat, mint az újabb háborúk előszele.
A Nemzetközi Valutaalap októberi éves konferenciáján úgy fogalmaztak egyes szakértők, hogy ha lebomlanak azok a szövetségek, amelyek a második világháború után a nemzetek közötti konfliktusok kialakulásának a megelőzésére létesültek, akkor küszöbön áll a káosz és a háború.
A Nemzetközi Valutaalap októberi éves konferenciáján úgy fogalmaztak egyes szakértők, hogy ha lebomlanak azok a szövetségek, amelyek a második világháború után a nemzetek közötti konfliktusok kialakulásának a megelőzésére létesültek, akkor küszöbön áll a káosz és a háború.
De más oldalról is várhatóak
rossz hírek. Megragadta a figyelmemet egy jelentéktelennek látszó, az újságban
is csak kis kockányi helyen közölt hír: „Ötmillió dollárt
ajánlott fel a magyar származású svéd milliárdos, László Szombatfalvy annak,
aki kitalál egy, a mostaninál működőképesebb rendszert a világ kormányainak
együttműködésére… Létrehozott egy alapítványt is, melynek vagyona felét
felajánlotta, hogy olyan globális problémák megoldásán dolgozzanak, mint a
klímaváltozás, a háborúk,a túlnépesedés és az extrém szegénység.” Jól mutatja
ez a hír a tehetetlenséget, azt hogy mennyire nehéz kitalálni valami mást ahhoz
a nyomvonalhoz képest, amelyen jelenleg az emberi civilizáció halad: a termelés
és a fogyasztás felpörgetése, ami ugyanakkor generálja a súlyos társadalmi és
gazdasági egyenlőtlenségeket, feszültségeket.
Nem történt irányváltás
a 2008-as gazdasági világválsághoz képest, ezért könnyen kirobbanhat újabb
gazdasági válság is. És akkor a klímakatasztrófa3 veszélyét
még nem is említettem.
Hogy lehet nem félni
ilyen háttéren, sőt tartalmas, boldog, a többi emberre is figyelő, az ő javukra
is tevékeny életet élni? Mert az élet csakis így érték. Költőnk, József Attila
így fogalmaz egyik szerelmes versében: „Szeretlek, mint
élni szeretnek halandók, amíg meg nem halnak.” Gyönyörű
és igaz ez a hasonlat, kivéve az olyan tragikus körülményeket, amikor az élet
annyira keserűvé válik, hogy nem kívánatos többé. Az élet csak
megelégedettségben és örömforrással, valamint céllal és a jövőbe mutató
reménységgel érték. De hogy lehet – akár a legrosszabb körülmények között is –
nem félni, sőt bizakodni?
Az idézett bibliai ige
éppen erről szól: Az igaz ember – aki Istennel és önmagával
békességben van – a
legfélelmetesebb körülmények között sem fél, mert „szíve
erős,
az
Örökkévalóban bizakodó”. Hasonlóképpen szól egy másik bibliai ige
is: „Mikor
félnem
kellene is, én bízom Tebenned.” (Zsolt 56,4)
Különleges kifejezés az „erős
szív”. Magyar nyelvünkben főként az érzelmeket értjük szíven, amikor átvitt
értelemben használjuk a szót. A Biblia nyelvezetében azonban az ember teljes
lelkivilágát, egész személyiségét jelöli az átvitt értelemben vett „szív”. Ebből
következően az az ember tekinthető erős szívűnek, aki rendeltetésszerűen
használja az értelmét, azaz a tényeknek megfelelően és logikusan gondolkodik, lelkiismerete,
erkölcsi ítélőképessége stabil értékrendhez viszonyítottan működik, és érzelmei
is ehhez az iránytűhöz igazodnak. Ebből következően szereti azt, ami igaz és
jó, ellenszenves és taszító számára az, ami igazságtalan és kártékony.
Ezenfelül világos célja és bizonyos reménysége van. Hogy lehet „erős
szívűvé” az ember ebben az értelemben? Az idézett bibliai
ige szerint erős szívű az, aki „az Örökkévalóban
bizakodik”. Ahhoz, azonban, hogy Őbenne – az örökkévaló,
mindenható, végéremehetetlenül bölcs és erkölcsileg tökéletes
Istenben – megtalálja az
ember a biztos igazodási pontot, meg kell ismernie Őt, mind elméleti, mind
tapasztalati szinten. Valójában ez a legfontosabb ismeret, amely minden más
tudás megszerzésénél fontosabb.
Mégis, milyen könnyen leköti,
eltereli az ember figyelmét olyasmi, ami valójában csak részletkérdés, csak
részismeret! Eltelik aztán így az élet, a legfontosabb ismeret
megszerzésére pedig nem
kerül sor. Ez a sejtés kerítette hatalmába egyik nagy költőnket is, egy adott pillanatban, halála
évében:
„Bizony ma már, hogy
izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom,
hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök
közt botoltam,
mégis csak egy nagy,
ismeretlen Úrnak
vendége voltam.”
(Kosztolányi Dezső: Hajnali
részegség, 1935)
De közelebbről, miért
nem fél „semmi rossz hírtől” az, aki
az Örökkévalóban bízik? E világi életét illetően bízik a hűséges isteni
gondviselésben, amely ugyan nem veszi ki a jó és a gonosz küzdelméből, amely
földünkön folyvást zajlik, de megőrzi ezek közepette, amint az Írás mondja: „Hű
az Isten, aki nem hagy titeket feljebb megpróbáltatni, mint elviselhetitek, és
a megpróbáltatással együtt a kimenekedést is megadja.” (1Kor
10,13) Sohasem céltalan, „munka nélküli”, mert mindig tevékeny a mentés és
segítés szolgálatában, ami kiapadhatatlan örömforrás számára. A történelem
végkatasztrófába fulladásától sem fél, mert bízik az ígéretben, hogy annak
legkritikusabb pontján Jézus visszatér, isteni „hatalommal
és dicsőséggel”, mint az Írás mondja, s bekövetkezik a végső,
teljes isteni szabadítás. De még ennél is tovább terjed látóhatára, arról is
tud, ami ezután következik. Így szól erről az Írás: „Új
eget és új földet várunk, az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakozik.” (2Pt
3,13)
Bárcsak azonosulni
tudnánk B. Pascal gondolataival és vágyakozásával: „Íme,
ezt látom, ez ejt engem zavarba. Körültekintek, és mindenütt csak homályt
látok. A természet nem tár elém semmit, ami ne indítana kételkedésre és
nyugtalanságra. Ha nem látnék benne semmi olyat, ami istenségre utal, a tagadás
álláspontjára helyezkednék; ha pedig mindenütt egy Teremtő jegyeit fedezném
fel, megnyugodnék a hitben. De mivel túl sokat látok a tagadáshoz, és
túlságosan keveset a megbizonyosodáshoz, szánalmas helyzetben vagyok… Így… nem
tudva mi vagyok, és azt sem, hogy mit cselekedjem, nem ismerem sem a
helyzetemet, sem a kötelességemet. Szívem teljes erővel törekszik megtudni, hol
van az igazság, hogy követhesse…!” (Gondolatok,
229. töredék)
Az ilyen keresőknek szól
az ígéret: „Akik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak.”
(Péld 8,17) „Kerestek
engem, és megtaláltok, mivelhogy teljes szívetekből kerestek engem.” (Jer
29,13)
A 2017. esztendő végén,
Vankó Zsuzsa
www.sola.hu
www.sola.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése