2022. február 20., vasárnap

Munkácsy Mihály: Krisztus-trilógia és egy idézet...

 

"Sosem próbáltam isteni személyt festeni, mivel ami isteni, azt az ember nem képes megfesteni.
Én az emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni." (Munkácsy Mihály)




Munkácsi Munkácsy Mihály (1844. február 20.-án született - 1900. május. 1-én halt meg), 1868-ig Lieb Mihály Leó, németül Michael von Munkácsy, frankofón nyelvterületen Michel Léo de Munkacsy magyar festőművész, a 19. század magyar festészetének nemzetközileg is elismert mestere...
A festmények Krisztus szenvedéstörténetét dolgozzák fel, Krisztus és vádlói, elítélői konfliktusait, továbbá végkifejletként az Ige beteljesedését, Krisztus kereszthalálát jelenítik meg:
- Krisztus Pilátus előtt (1881)
- Golgota (Kálvária, 1884)
- Ecce Homo (Íme, az Ember, 1896)
A trilógia darabjai első alkalommal, együtt, 1995. augusztus 25-én, a Déri Múzeumban voltak láthatók. A három képet addig senki, még maga az alkotó sem látta egyszerre. Az eltelt években a Trilógia egysége többször megbomlott, ám 2015-ben, a magyar állam vásárlási szándékának köszönhetően a három festmény újra együtt lehet Debrecenben.

1 megjegyzés: