saját fotóm: Vitorlások a vízen...(H.Gy.) |
„Az elrejtettség leggyakrabban használt pótszere a pénz. A gazdasági életben ugyan szükséges
forgalmi eszköz, de mi varázsszert csináltunk belőle, amely hatalmat kölcsönöz és szerencsétlenségtől
mentesít. A pénz varázsa egyrészt abban rejlik, hogy mérhető: ha az egyik embernek egy lova van, a
másiknak meg egy tehene, nem lehet azonnal tudni, hogy melyiküknek értékesebb a jószága. Ám ha
az egyik 1000, a másik 2000 forinttal rendelkezik, úgy az utóbbi pontosan kétszer olyan gazdag, mint
az első, és gazdagságának fényében sütkérezhet. Varázsereje másrészt abban is megnyilvánul, hogy
bár a pénz magában véve semmi, mégis minden lehetőséget magában rejt. A pénz varázsához
tartozik az is, hogy személytelen, és származását nem árulja el….
A pénz különösen alkalmas arra, hogy megteremtse számunkra azt, ami természet szerint nem a
miénk. Mivel az ember azt hiszi, hogy pénzzel és még több pénzzel pótszerét nyerheti az elrejtettségnek,
ezért vált a pénz a legnagyobb földi hatalommá. Hatalom lett, mely annyira megigézett bennünket,
hogy alig merünk valami épkézláb tettre vállalkozni ellene. Mindenekelőtt ezért ostorozta Jézus a mammonkultuszt. A pénz biztonságérzetet ad, elhiteti, hogy ha elég sokkal rendelkezünk belőle, akkor
nem lesznek gondjaink. De nézzünk csak körül! Azt látjuk, hogy akinek pénze van, annak kevesebb a
gondja? Éppen ellenkezőleg. Egyszer vennünk kell magunknak a bátorságot, hogy a pénzt és imádóit
kinevessük. Nem farizeus módra; hiszen mi is pénzt használunk, és örülünk, ha megkereshetjük, de úgy,
mint hívő és szabad emberek, akik szilárdan hiszik, hogy mennyei Atyjuk megadja mindazt, amire
szükségük van.
miénk. Mivel az ember azt hiszi, hogy pénzzel és még több pénzzel pótszerét nyerheti az elrejtettségnek,
ezért vált a pénz a legnagyobb földi hatalommá. Hatalom lett, mely annyira megigézett bennünket,
hogy alig merünk valami épkézláb tettre vállalkozni ellene. Mindenekelőtt ezért ostorozta Jézus a mammonkultuszt. A pénz biztonságérzetet ad, elhiteti, hogy ha elég sokkal rendelkezünk belőle, akkor
nem lesznek gondjaink. De nézzünk csak körül! Azt látjuk, hogy akinek pénze van, annak kevesebb a
gondja? Éppen ellenkezőleg. Egyszer vennünk kell magunknak a bátorságot, hogy a pénzt és imádóit
kinevessük. Nem farizeus módra; hiszen mi is pénzt használunk, és örülünk, ha megkereshetjük, de úgy,
mint hívő és szabad emberek, akik szilárdan hiszik, hogy mennyei Atyjuk megadja mindazt, amire
szükségük van.
Találkoztál már olyan emberrel, aki minden megvesztegetési kísérletet mosolyogva utasított vissza,
és emellett egy pillanatig sem bizonytalankodott? Micsoda fenséges szabadság sugárzott belőle, és
mennyire az oltalomban levő ember benyomását keltette! … Lemondtál-e valaha egy jól jövedelmező
üzletről, mivel ott egy icipicit hazudnod kellett volna? És adtál-e már vissza pénzt, amely egy ilyen
ártatlan hazugság révén jutott birtokodba? Ha igen, akkor ismered ezt az érzést, és nem kell részletesen
leírnom. Ha nem, úgy tedd meg a legközelebbi alkalommal, a legjobb, ha még ma, és meglátod, hogy a
Mammon határozott visszautasítása egy új élet kezdetét jelenti. Ha vagyonodat, amelyet biztonságodért
tartogatsz, és jövedelmedet, mely közvetlen szükségleteidet meghaladja, teljesen Isten rendelkezésére
bocsátod, annak a személynek vagy olyan munkára adod, amelyet Ő mutat neked, akkor leszel szabad
és akkor tapasztalod meg, mit jelent az elrejtettség. A pénz minden egyébnél jobban tudja színlelni az
elrejtettség érzését, ezért megakadályozza az élő kapcsolatot Istennel és ezáltal tönkretesz bennünket.”
és emellett egy pillanatig sem bizonytalankodott? Micsoda fenséges szabadság sugárzott belőle, és
mennyire az oltalomban levő ember benyomását keltette! … Lemondtál-e valaha egy jól jövedelmező
üzletről, mivel ott egy icipicit hazudnod kellett volna? És adtál-e már vissza pénzt, amely egy ilyen
ártatlan hazugság révén jutott birtokodba? Ha igen, akkor ismered ezt az érzést, és nem kell részletesen
leírnom. Ha nem, úgy tedd meg a legközelebbi alkalommal, a legjobb, ha még ma, és meglátod, hogy a
Mammon határozott visszautasítása egy új élet kezdetét jelenti. Ha vagyonodat, amelyet biztonságodért
tartogatsz, és jövedelmedet, mely közvetlen szükségleteidet meghaladja, teljesen Isten rendelkezésére
bocsátod, annak a személynek vagy olyan munkára adod, amelyet Ő mutat neked, akkor leszel szabad
és akkor tapasztalod meg, mit jelent az elrejtettség. A pénz minden egyébnél jobban tudja színlelni az
elrejtettség érzését, ezért megakadályozza az élő kapcsolatot Istennel és ezáltal tönkretesz bennünket.”
Dr. Theodor Bovet (1900-1976), svájci pszichiáter és keresztény házassági tanácsadó.
Félelem és elrejtettség c. könyvéből részlet
Félelem és elrejtettség c. könyvéből részlet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése